غذاهایی که می توانند منجر به روده سالم و سلامتی بهتر شوند


دانشمندان می دانند که تریلیون باکتری و میکروب های دیگری که در روده ما زندگی می کنند نقش مهمی در سلامتی دارند و بر خطر ابتلا به چاقی ، بیماری های قلبی ، دیابت نوع 2 و طیف وسیعی از بیماری ها تأثیر می گذارند. اما اکنون یک مطالعه بزرگ بین المللی جدید نشان داده است که ترکیب این میکروارگانیسم ها که در کنار هم به عنوان میکروبیوم های ما شناخته می شوند ، عمدتا توسط آنچه می خوریم تعیین می شود.

محققان با تجزیه و تحلیل رژیم های غذایی ، سلامتی و میکروبیوم های بیش از هزار نفر دریافتند که یک رژیم غذایی غنی از غذاهای مفید و غنی از مواد مغذی باعث رشد میکروب های مفیدی می شود که باعث سلامتی می شوند. اما خوردن یک رژیم غذایی پر از غذاهای کاملاً فرآوری شده با قندهای اضافه شده ، نمک و سایر مواد افزودنی نتیجه معکوس داشت و باعث تشویق میکروب های روده ای مرتبط با سلامت قلب و عروق و متابولیسم ضعیف تر می شود.

محققان دریافته اند آنچه مردم می خورند تأثیر بیشتری در ترکیب میکروبیوم آنها نسبت به ژن های آنها دارد. آنها همچنین دریافتند که انواع غذاهای گیاهی و حیوانی با میکروبیوم مطلوب تری در ارتباط است.

یکی از عوامل مهم این بود که آیا مردم غذاهایی می خورند که بسیار فرآوری شده اند یا نه. افرادی که تمایل به خوردن غذاهای کم پردازش مانند سبزیجات ، آجیل ، تخم مرغ و غذاهای دریایی دارند ، بیشتر حاوی باکتری های مفید روده هستند. از طرف دیگر ، مصرف مقادیر زیادی آب میوه ، نوشیدنی های شیرین ، نان سفید ، غلات تصفیه شده و گوشت های فرآوری شده با میکروب های مرتبط با سلامت متابولیسم ضعیف مرتبط است.

دکتر سارا ای بری ، دانشمند تغذیه در کالج کینگ لندن و از نویسندگان مطالعه جدید ، که روز دوشنبه در طب طبیعت منتشر شد ، گفت: “این به پیام قدیمی مربوط به خوردن هرچه بیشتر غذاهای مفید و فرآوری نشده برمی گردد.” “آنچه این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد ارتباط بین کیفیت غذایی که می خوریم ، کیفیت میکروبیوم ها و در نهایت نتایج سلامتی ماست.”

این یافته ها ممکن است روزی به پزشکان و متخصصان تغذیه کمک کند تا از برخی بیماری های مربوط به رژیم غذایی جلوگیری کنند و یا حتی ممکن است آنها را درمان کنند ، زیرا به آنها اجازه می دهد رژیم های غذایی شخصی را براساس ترکیب منحصر به فرد میکروبیوم ها و سایر عوامل برای افراد تجویز کنند.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که هیچ رژیم غذایی متنوعی وجود ندارد. به عنوان مثال ، مطالعه جدید نشان داد که اگرچه برخی از غذاها به طور کلی از نظر سلامتی بهتر از دیگران هستند ، اما افراد مختلف ممکن است واکنش متابولیکی متفاوتی نسبت به غذاهای مشابه داشته باشند که تا حدی توسط انواع میکروب هایی که در روده آنها زندگی می کنند واسطه است.

دکتر اندرو تی چان ، یکی از نویسندگان یک معلم گفت: “آنچه در مطالعه خود دریافتیم این است که رژیم غذایی یکسان در دو فرد مختلف به یک میکروبیوم یکسان منجر نمی شود و منجر به واکنش متابولیکی یکسانی نمی شود.” و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان ماساچوست. “تغییرات زیادی وجود دارد.”

یافته های جدید از یک مطالعه بین المللی در مورد تغذیه شخصی به نام پیش بینی ، که بزرگترین پروژه تحقیقاتی جهان است که برای بررسی واکنشهای غذایی فردی طراحی شده است. این مطالعه که در سال 2018 توسط تیم اپیدمیولوژیست انگلیس ، تیم اسپکتور آغاز شد ، بیش از 1100 بزرگسال دارای سلامتی در ایالات متحده و انگلستان را شامل می شود ، از جمله صدها دوقلو یکسان و غیر یکسان.

محققان داده های مربوط به طیف وسیعی از عوامل موثر بر متابولیسم و ​​خطر بیماری را جمع آوری کرده اند. آنها رژیم های غذایی ، میکروبیوم ها و چربی بدن شرکت کنندگان را تجزیه و تحلیل کردند. آنها قبل و بعد از غذا نمونه خون گرفتند تا میزان قند خون ، هورمون ، کلسترول و التهاب را بررسی کنند. آنها خواب و فعالیت بدنی خود را مشاهده کردند. و به مدت دو هفته از آنها خواسته شد از دستگاه های اندازه گیری گلوکز مداوم استفاده کنند که پاسخ قند خون آنها را در وعده های غذایی مختلف کنترل می کند.

محققان با کمال تعجب دریافتند که ژنتیک فقط نقش جزئی در شکل گیری میکروبیوم فرد دارد. مشخص شده است که دوقلوهای یکسان فقط 34 درصد از میکروب های روده ای یکسان را دارند ، در حالی که افرادی که با هم رابطه ندارند ، حدود 30 درصد از میکروب های مشابه را دارند. در عوض ، به نظر می رسد ترکیب میکروبیوم هر فرد بیش از آنچه می خورند کنترل می شود و انواع میکروب ها در روده آنها نقش مهمی در سلامت متابولیسم آنها دارد.

محققان گروهی از به اصطلاح اشکالات خوب روده را شناسایی کرده اند که بیشتر در افرادی مشاهده می شود که رژیم های متنوعی غنی از گیاهان سرشار از فیبر مصرف می کنند – مانند اسفناج ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، آجیل و دانه ها و همچنین حیوانات با حداقل فرآوری غذاهایی مانند ماهی و ماست شیر ​​کامل. آنها همچنین مجموعه ای از اشکالات روده ای “بد” را یافتند که در افرادی که به طور منظم غذاهایی که بسیار فرآوری شده اند را مصرف می کنند معمول است. محققان می گویند ، یکی از وجوه مشترک در میان غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی مقدار کمی فیبر است – ماده مغذی درشت که به تغذیه میکروب های خوب در روده کمک می کند.

از جمله سویه های “خوب” میکروب های روده می توان به Prevotella copri و Blastocystis اشاره کرد که هر دو با سطح پایین تری از بافت چربی احشایی مرتبط هستند که در اطراف اندام های داخلی تجمع یافته و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. به نظر می رسد این میکروب ها کنترل قند خون را بهبود می بخشند ، شاخص خطر دیابت. سایر میکروب های مفید با کاهش التهاب و کاهش میزان چربی خون و سطح کلسترول بعد از غذا همراه هستند ، که همگی در سلامت قلب و عروق نقش دارند.

تحقیق جدید توسط Zoe Global ، یک شرکت علوم بهداشتی و همچنین Wellcome Trust ، یک سازمان غیرانتفاعی انگلیسی و چندین گروه بهداشت عمومی تأمین و پشتیبانی شد.

دکتر بری گفت: این یافته ها نشان داد که با مشاهده مشخصات میکروبیوم ، آنها می توانند افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های متابولیک را شناسایی کرده و مداخله زودهنگام داشته باشند. او و همکارانش اکنون در حال برنامه ریزی یک آزمایش بالینی هستند که آزمایش خواهد کرد آیا به افراد می گوید برخی از مواد غذایی را در رژیم غذایی خود تغییر دهید می تواند سطح میکروب های خوب و بد روده را تغییر دهد و متعاقباً سلامت آنها را بهبود بخشد.

وی گفت: “ما فکر می کنیم تغییرات جزئی زیادی در افراد ایجاد شده است که می تواند تأثیر زیادی بر سلامتی آنها داشته باشد که می تواند توسط میکروبیوم ایجاد شود.”


منبع: book-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>